back to top

Intrebari-cheie despre implicațiile etice și sociale ale tehnicii „copilului cu 3 parinți”

[box type=”shadow”]Autor:  Jessica Cussins, Biopolitical Times, 22 ianuarie 2015[/box]

Transferul de genom nuclear pentru prevenirea transmiterii de boli mitocondriale – de asemenea, cunoscut sub numele de „FIV cu 3 parinți” – este o forma de modificare genetica umana ereditara, care a fost mult timp considerata in afara limitelor. Peste 40 de țari au adoptat legi pentru a interzice aceasta tehnica (și clonarea reproductiva umana), luand in vedere ingrijorarile profunde și de durata legate de siguranța, demnitatea umana și consecințele asupra societații.

Astfel de proceduri biologice extreme, ca modificarea genetica ereditara și clonarea reproductiva, pun probleme de siguranța enorme. Ele ridica, de asemenea, probleme sociale și etice profunde. Aici enumeram opt intrebari care ar trebui sa fie luate in considerare in evaluarea tehnicii transferului de genom nuclear sau „FIV cu 3 parinți”. Pentru mai multe detalii, consultați pagina noastra de resurse aici.

Intrebari cheie

  1. Care sunt consecințele politice posibile ale autorizarii transferului de genom nuclear? Daca vom permite modificarea genetica ereditara pentru prevenirea transmiterii de boli mitocondriale, nu va crește presiunea pentru permiterea [modificarilor] și pentru alte boli? In cazul in care se va trage o noua linie, unde va fi trasa? Sau pur și simplu oamenii iși vor proiecta copiii așa cum doresc, imediat ce tehnologia le va permite? Daca da, cum ar putea fi prevenita o „competiție genetica”, ce ar duce la noi discrepanțe și la o creștere a discrepanței sociale?
  2. Cum vor putea fi informate femeile, afectate de boli mitocondriale, despre opțiunile alternative de a avea copii sanatoși, opțiuni ce includ FIV cu screening genetic in scopul selectarii unui embrion sanatos, testarea genetica prenatala, folosindu-se ovule de la o terța parte cu FIV, și adopție?
  3. Femeile, care vor lua in considerare utilizarea acestor tehnici, cum vor putea ele fi pe deplin informate cu privire la riscurile pe care le prezinta și controversele pe care le ridica? Ar putea face presiuni medicii-cercetatori in mod nejustificat, asupra femeilor candidate la aceste proceduri, in mod conștient sau inconștient,  din dorința de a aplica o „tehnica de pionierat”? Ar fi femeile, aflate in aceasta poziție, deosebit de vulnerabile la persuasiune din cauza bolii lor?
  4. Din ce in ce mai multe date evidențiaza impactul mitocondriei nu numai asupra producției de energie a celulei, dar și asupra altor caracteristici. Cum se vor simți copiii rezultați, știind ca au fost subiecți de experiment biologic și moștenesc trasaturi de la trei persoane diferite? Li se va spune? Li se va permite acestor copii sa o cunoasca pe femeia care a furnizat cel de-al doilea ovul care a dus la concepția lor? (Reglementarile propuse in Marea Britanie stipuleaza ca un copil nu va avea dreptul la aceste informații, și ca nu va avea nici o legatura cu aceasta femeie).
  5. Cum vor fi urmariți copiii rezultați pentru a ști daca tehnicile funcționeaza sau sunt sigure? Tulburarile mitocondriale de multe ori se manifesta mai tarziu in viața; sunt studiile pe termen lung plauzibile? Deoarece aceste gene modificate vor fi transmise generațiilor viitoare, vor fi copiii copiilor, de asemenea, urmariți [din punct de vedere medical]? (Reglementarile propuse in Marea Britanie in prezent nu solicita nici o urmarire. Ele, de asemenea, nu cer parinților sa-i informeze pe acești copii despre mijloacele prin care au fost concepuți.)
  6. Cum vor fi recrutate femeile non-parentale, care furnizeaza ovulele? Cum vor fi recompensate? Cum vor fi urmarite pentru a monitoriza impactul pe termen lung al extragerii ovulelor asupra sanatații lor?
  7. Cine va finanța aceasta procedura? Cine va profita de ea? Cine va supraveghea procedura? Cine va fi de vina daca ceva nu va merge bine?
  8. Cum putem asigura faptul ca oamenii care sunt deja in viața și sufera de boli mitocondriale primesc tratament și ingrijire de care au nevoie chiar acum?

Stiri © Asociatia Provita Media

Provita Media
Provita Mediahttp://www.provita.ro
Provita Media promovează valorile pro-vita în România: protejarea și respectarea copilului nenăscut, respectarea demnității umane de la concepția naturală până la moartea naturală. Reprezentanții Asociației își propun să contribuie la formarea unei viziuni corecte asupra problemelor ce țin de familie, de educația morală creștină și, în special, asupra celor legate de protejarea copilului nenăscut.

Cele mai citite postări